Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szécsi Ilona beszámolója a KörTér - Környezettudatosak Tere Újbudán tevékenységéről

A tervezett Galvani híd várható hatásaira a helyi önkormányzati képviselő hívta fel a KörTér – Környezettudatosak Tere Újbudán civil csoport figyelmét szeptemberben. Ekkor néztünk utána alaposabban, és olvastuk, hogy míg 2-3 éve a sajtó szerint még nem volt eldöntött a híd nyomvonala (Albertfalvai vagy Galvani híd), addig idén februárban  a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa megállapodott a Galvani út meghosszabbításában tervezett nyomvonalról. Azért volt ez különösen váratlan, mert újbudai lakosként semmilyen tájékoztatást nem kaptunk erről a beruházásról: nem adtak felvilágosítást, milyen előzetes vizsgálat alapján, milyen érvek mentén döntöttek a Galvani híd nyomvonal mellett és nem tudjuk (azóta sem), mekkora forgalomnövekedésre számíthatunk, és ez milyen dugókkal, levegőszennyezéssel, zajterheléssel járna, mint ahogy azt sem, hogy vajon az újbudai Duna-menti térségbe várható 15-25.000 új beköltöző közlekedésével számoltak-e.

Mivel a pesti oldalon évek óta tiltakoznak a Galvani körút levezető nyomvonalával kapcsolatban, arra jutottunk, hogy még az utolsó pillanatban vagyunk, hogy jelezzük a döntéshozóknak: a budai oldallal kapcsolatban is felmerülnek aggályok. Ezeket a kritikákat megfogalmaztuk egy nyílt levélben, amit nagy örömünkre számos újbudai, budapesti és országos hatáskörű szervezet aláírt. Külön öröm, hogy független közlekedési szakemberek (Fleischer Tamás és a Magyar Közlekedési Klub) is egyetértettek a levél tartalmával: a nyomvonal kritikájával és a helyi lakosok bevonásával a tervezésbe. Annak is nagyon örültünk, hogy olyan szakmailag elismert környezetvédelmi szervezetek is támogattak, mint a Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége és az Ökotárs Alapítvány. Kapcsolatba léptünk a Kiserdővédőkkel is, akik a Galvani körút pesti oldali levezetésével nem értenek egyet, és december 8-án együtt küldtük el a kormány és Budapest döntéshozóinak a nyílt levelet, valamint a Kiserdővédők petícióját. A Miniszterelnökség ill. a Budapesti Fejlesztési Központ sajnos személyesen nem vette át a levelet, de Karácsony Gergely főpolgármester fogadott bennünket és megígérte, hogy a civilek bevonását fogja kezdeményezni a tervezésbe. Az együttes akciónak nagy sajtóvisszhangja lett: számos újság beszámolt a nyílt levél és petíció átadásáról (Népszava, Telex, Magyar Hang, Demokrata, Magyar Nemzet, Lokálpatrióta), és több facebook ill. twitter bejegyzés valamint cikk született a Galvani híd eddigi tervezéséről: Fürjes Balázs  államtitkár az érintett önkormányzatokkal való egyeztetésekről, míg Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a szeptemberi új Duna hídhoz kapcsolódó kérdőív eredményéről tájékoztatta a nyilvánosságot. Legutóbb Karácsony Gergely főpolgármester kérte fel Gulyás Gergely minisztert, hogy halasszák el a Galvani híddal kapcsolatos döntéshozatalt és hívjanak össze egy közösségi gyűlést, ahol Budapest lakosságát reprezentáló meghívottak szólhatnának bele a híd tervezésébe. Ez utóbbi javaslatot maximálisan támogatjuk, mivel az eddigi társadalmasítást nem tartjuk megfelelőnek: a BFK szeptemberi kérdőívét sugalmazónak és nem reprezentatívnak gondoljuk, mivel nem lehetett kifejezni negatív véleményünket a nyomvonallal kapcsolatban; a kitöltők 13%-a volt újbudai és a válaszadók 78%-a autóval közlekedik.

A híddal kapcsolatban felvettük a kapcsolatot a XI. kerületi Önkormányzattal, akik sok mindenben egyetértettek a felvetéseinkkel. A jövő szempontjából kritikusnak gondoljuk az Önkormányzat nyilvánosság felé való kiállását a híddal kapcsolatban (melyik nyomvonalat támogatják, milyen hidat képzelnek el), és az újbudaiak független tájékoztatását, ahol elsősorban a várható hatásokra kellene koncentrálni. A többi érintett és szomszédos kerület (Budafok és Csepel) véleménye is nagyon fontos, mind az önkormányzaté, mind a helyi lakosoké. A jövőbeli bizonytalanságok kihangsúlyozása is alapvető: forgalomcsillapítási intézkedések nélkül a híd nem fogja megszüntetni a belvárosban és a Rákóczi hídon a dugókat és Újbudán nagy valószínűséggel hatalmas zsúfoltságot fog okozni.

A csapat eltökélt és lelkes, habár létszámunk csekély. Ezért nagyon fontos a helyi lakosok tájékoztatása és bevonása! Lényeges, hogy elismert, független szakemberek és környezetvédelmi szervezetek álltak mellénk, ami erőt ad a további munkánkhoz. A Karátson Gábor Kör további szakértők bevonásában (jogász, közlekedésmérnök, várostervező) és a nyilvánosság tájékoztatásában tudna segíteni, ellensúlyozni a BFK propagandáját: egyrészt, hogy minél többen lássák, az érintett kerületek (Újbuda, Budafok, Csepel) lakosságát egyáltalán nem tájékoztatták a tervezett híd hatásairól, másrészt független szakértők véleményére alapozva az ígért előnyök (belvárosi forgalomcsökkenés) további intézkedések nélkül egyáltalán nem biztos, hogy megvalósulnak, Újbudát viszont számos hátrány érné a tervezett fejlesztés kapcsán.